Martina Lowdén och Nudelbagaren

"Kroppen kan inte ha bränts ner till ett skelett än, tänker han och sniffar i närheten av ugnsluckan. Om vindrikningen är fel kommer doften av bränt människokött att tränga ut och göra honom hungrig. Tio minuter senare ska den övergå i en kväljande stank."

- Ma Jian, Nudelbagaren

Meningarna fick mig att blunda hårt och svälja ett par gånger när jag satt på bussen och läste. Som författaren och krönikören Martina Lowdén skrev i DN igår (jag hittar inte krönikan på nätet) "Nä, kräv inte att läsningen ska vara bra för mig, då dör den. Låt den vara en last i stället". Låt litteraturen vara lite jobbig ibland, det är meningen. Och bara lite fint. Annars får man väl sig ingen tankeställare eller så ger det en ingenting. Har jag någonsin berättat att jag ogillar chick-lit?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0